mandag 2. april 2012

Lavkarbo/glutenfrie frokostpannekaker.

Problem: Hvordan får man til en god helgefrokost som varer lenger enn noen glutenfrie brødskiver og samtidig tilfredsstiller alle familiens behov, også lavkarbofar?
Løsning: man tenker litt nytt og litt gammelt på én gang.

Det er mulig løsningen fungerer bedre om jeg konkretiserer den: Min favorittfrokost i hele verden må være frokostpannekaker. Den lette, luftige sorten som man ser på hyggelige amerikanske familiekommedier der mor og far har all verdens tid til frokost i et kjøkken beregnet for fullt innsyn i den komplette familieidyll. I en sånn familie der barna sier "How rude!" i en alder av tre år, eller har andre snusfornuftige, men sjarmerende trekk man ikke kan annet enn å falle for  - i hvert på 90-tallet.
Kanskje er det fordi jeg synes det kunne ha vært sånn litt oftere i mitt eget kjøkken, at jeg ser for meg at slike måltider kan redde bordskikken, eller at den amerikanske kulturens klamme imperialisme har overbevist meg om at pancakes og cupcakes er bedre enn grovbrød, men jeg tror ikke det.

Jeg tror det er slik: Jeg er sulten, vil ha en smak av noe annet, liker den fantastisk kombinasjonen av salt, søtt og mettende som denne lille perlen av en frokost gir - også liker jeg å stivpiske eggehviter.

Vel: Det glutenfrie melet, har en tendens til å forbrennes ekstremt fort, og etterlate et hull midt i magen akkurat i det man har kommet godt i gang med søndagsturens første kilometer. Tanken på å bytte det ut med MER egg og et annet bindemiddel, passet tilfeldigvis både lavkarbomannen og glutenfrikona og de sultne barna. Så slik ble det:

Amerikanske frokostpannekaker i lavkarbo-og glutenfrivariant:
4 egg
1 ts bakepulver/natron
2 gode ts Johannesbrødkjernemel
1 klype salt
2 ss rømme eller en skvett melk



Skill eggeplommer og eggehviter og ha i to boller. Bland bakepulver/natron, Johannesbrødkjernemel og litt salt i eggeplommene og la dey svelle i godt og vel 10 minutter. 
I mellomtiden kan du more deg med å stivpiske eggehviter. De skal være så stive at de får topper, da kan du teste ved å snu bollen opp-ned over hodet ditt. (Rop gjerne på barna - det er moro å se at tyngdekraften "oppheves" av noen skarve eggehviter.)
Vend eggehvitene inn i eggestanden. Jeg anbefaler å legge det letteste oppå det tyngste, ikke motsatt, da beholder du mer luft i eggehvitene når det blandes. Vær lett på hånda slik at det meste av volumet bevares.


Nå er pannekakene klare til steking. Bruk gjerne en non-stick panne, middels varme. Du kan ha i smør for smaken sin skyld.


Servér med bacon og oppskåret frukt og bær til.





Velbekomme!
P.S: Jeg har ikke prøvd, men for dem som heller ikke kan bruke meieriprodukter, kan helt sikkert melkeskvetten byttes ut med tilsvarende i soyamelk, soyafløte eller rismelk. Det kan også være at vann rett og slett fungerer. Kommenter gjerne dersom du prøver og finner ut av noe lurt.

2 kommentarer:

  1. Kult! Du er bra dyktig på mat altså!!
    Ser det iallefall ut som..

    SvarSlett
  2. Takk, takk! Jeg får nesten sørge for at du får en smaksprøve en dag!

    SvarSlett

Jeg blir veldig glad for en kommentar, og skal prøve å svare på dem alle sammen. Kom gjerne med tips og vink eller spørsmål til innleggene.