søndag 22. april 2012

Kan jeg friste med restefrokost?

Jeg kjøpte et blad om barn og mat forleden dag. Etter å ha vært småbarnsmamma de siste snart 6 årene (er man fortsatt småbarn når man blir 6 år, forresten?), føler jeg meg ganske belest og oppdatert på småbarnskosthold. Jeg tilhører dem som lager maten såkalt fra bunnen, og liker å gjøre det. (Med hederlige unntak i begge tilfelle, selvsagt.) Noen ganger trenger jeg litt inspirasjon, allikevel, og det fikk jeg i dette bladet. Blant annet stod det om boka Restekjærlighet, som fort havnet på ønskelista mi.

Å lese om restemat, minnet meg på et par gamle slagere jeg har vært veldig glad i å lage tidligere, men som har ligget i dvale en stund. Blant annet dagen frokost:

Arme riddere til to sultne småpjokker
1 egg
1dl melk
kanel, kardemomme og vaniljepulver etter smak

 - rør godt sammen

3 tørre skiver brød (poenget er her å bruke det du ellers ville ha kastet)

Dypp brødet i eggestanden og la dem suge opp godt med væske på begge sider. Du kan prikke brødet litt med en gaffel for å hjelpe det på vei. Stek dem så på middels varme, gjerne med litt smør i panna for smakens skyld.
Dersom du er glutenfri, kan dette med suksess utføres med tørt glutenfritt brød - det hever brødet betraktelig! - Du kan selvsagt også lage den med soya- eller havremelk - eller helt uten melk, med mer egg.

Server dem varme med en tynn stråle flytende honning og masse frukt og bær ved siden av.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg blir veldig glad for en kommentar, og skal prøve å svare på dem alle sammen. Kom gjerne med tips og vink eller spørsmål til innleggene.