lørdag 30. april 2011

Bananbrød og hjemmelaget müsli.

Lørdag, mor og to barn, høy barnetv-faktor, lav tiltaksfaktor. Planen for denne late vårlørdagen mens jeg er alene hjemme med ungene er rett og slett bare å leke. Litt inne, litt i hagen, litt i pysjen, litt alene og litt sammen.
Selv til slike late dager trenger man påfyll og det må gjerne være sunt og godt.

For noen uker siden snakket en kollega om banana bread - en fantastisk enkelt og søt amerikansk formkake. Hun luftet tanken om at den sikkert kunne gjøres sunnere og det har jeg jammen meg testet litt i det siste. Slik ble den til slutt.

Sunn banankake ( til lunsj, matpakke, tur, kos og alt hva du måtte ønske)
Du trenger:
2 bananer - godt modne.
2 egg - romtempererte
1,5 dl melk
1 sps cocosa uten smak eller kaldpresset rapsolje (eller annen sunt fett med nøytral smak)
ca 2 dl mel, (til en ok tykk røre) 3 til 1 fibramel og hvetemel
En liten neve gresskarkjerner
En liten neve sesamfrø
1ts bakepulver.
En knivsodd vaniljepulver (ekte vanilje!)

 Sett ovnen på 180 grader.
Pisk eggedosis. Ha i oljen og melken og rør forsiktig. Sikt i mel og bakepulver og vaniljepulver. Rør forsiktig sammen. Knus bananene med en gaffel og ha dem i røra sammen med frøene. Hell i en form med bakepapir.
Stek i ca 45 min - stikkeprøven avgjør når det er ferdig.



I tillegg fikk jeg ånden over meg og lagde hjemmelaget müsli. Denne har jeg hatt litt søtt i, men det er slett ikke nødvendig og det kan være minst like godt uten.

Hjemmelaget Müsli m/ aprikos
Jeg brukte
1 dl solsikkekjerner
1dl linfrø
2dl havregryn
1dl gresskarkjerner
1/2 dl kruskakli
10 tørkede aprikoser i terninger.
Alternativt kan man ha litt kokos i for å søte.
1 ts cocosa og 1 ts honning.

Smelt cocosa og honning i en stekepanne og rist blandingen i dette til den er gylden. Kjøl av og hell på glass eller annen lufttett beholder.
Det kan også ristet i ovnen på ca 175 grader til det er gylden.

-ENKELT!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg blir veldig glad for en kommentar, og skal prøve å svare på dem alle sammen. Kom gjerne med tips og vink eller spørsmål til innleggene.