mandag 5. mars 2012

(Glutenfri) Eplekake på søndag


Jeg elsker helg. I helgen lager jeg god mat og prøver helst noe nytt. Som regel finner jeg masse godt på trinesmatblogg.no. Denne søndagen fant jeg denne: http://trinesmatblogg.no/2012/02/29/chilikylling-med-chorizo-tomater-og-rotgronnsaker/ som vi prøvde.
Så måtte vi jo nesten ha noe til dessert eller kaffe. Noe søtt. Sånn er i hvert fall min gane, at etter noe salt og godt, vil den gjerne runde av med noe søtt. Heldigvis har magen det på akkurat samme måte.
Minstemann hadde ønsket seg eplekake i mange dager, og jeg hadde epler i fruktbollen, så da slengte jeg sammen en kake i full fart. Og når jeg skriver "slengte" og "full fart" er det fordi det var sånn det foregikk.















I ettertid har jeg prøvd å rekonstruere hendelsesforløpet og mengdesforholdet, og jeg tror det burde blir bra slik:
2 epler
200 gram smør
75 gram sukker
1 ts vaniljesukker
1 ts bakepulver
1 ts ingefær
2 ts kanel
2 egg
ca 150 g Toro glutenfri fin kakemix
ca 50 g Jytte fibra teff
En skvett fløte eller melk

Jeg rørte smør og sukker hvitt (ja, jeg brukte håndmikser og noen mener sikkert det er juks, altså) og pisket inn eggene og hadde en lite skvett melk (for smaken og fuktigheten sin del iom at glutenfritt mel holder litt dårlig på fett) før jeg hadde i det tørre.
Dette hadde jeg i en springform på 22 cm som jeg hadde lagt bakepapir i bunnen på og smurt kantene med litt smør. Jeg skar to epler i tynne båter og stappet deigen så full som jeg fikk den av eple.
Det gikk inn i ovnen på 180 grader i 45 min. (Stikk med et grillspyd i bambus e.l for å se om det er gjennomstekt).
Til slutt pisket jeg sammen litt krem som jeg smaksatte med vaniljesukker.

Jeg tør påstå at det tok ti minutter fra jeg begynte på kaka til den var i ovnen. - Det bør bevise at det meste går an om man virkelig VIL ha kake.

2 kommentarer:

  1. Hos Trine har jeg og funnet mange gode oppskrifter! Matbloggen hennes er super:)

    Ønsker deg en herlig uke:))

    Klem Janne:)

    SvarSlett
  2. Ja, det er en super matblogg! Vi bruker den mye for både inspirasjon til å piffe opp egne retter og for å finne nye ferdige retter.
    Chiliaiolien er blant annet fast inventar her i huset.

    I lige måde! Ha en flott og kreativ uke, Janne.
    Klem

    SvarSlett

Jeg blir veldig glad for en kommentar, og skal prøve å svare på dem alle sammen. Kom gjerne med tips og vink eller spørsmål til innleggene.