søndag 18. mars 2012

Bursdagsmenyen.

Jeg hadde bursdag i forrige uke. I anledning dagen hadde jeg besøk og lagde middag etter eget hode. Jeg ville gjerne at den skulle være realtivt grei å lage til fem voksne og to barn, o g at den skulle smake godt.
Valget falt på kylling til slutt. Helstekt sådan. - Og ved siden av hadde vi rotgrønnsaker. Jeg er veldig glad i slike ting som vokser under jorda, nemlig. Det er noe traust og fornuftig over dem i tillegg til at det er utrolig mange gode smaker. Min absolutte favorittrot er nok pastinakk. Den er ikke alltid så lett å få tak i her, men når jeg finner, tar jeg med massevis hjem og har i maten både her og der i en ukes tid.

Til kyllingen brukte jeg :
3 hele kyllinger
4-5 sitroner i store biter
En potte persille
150 gram smør - romtemperert
1/2 dl EV olivenolje
5 ferske hvitløk - finhakket
nykvernet Himalayasalt og sort pepper

Til grønnsaksformen brukte jeg:
6-7 poteter
200 g sellerirot
3 store pastinakker
4 jordskokker
2 persillerøtter
6-7 sjallottløk
1 stor fenikkel
200 gram soltørket tomat
olje
persille
hvitløk
salt
pepper

Kyllingene fikk seg en dusj på innsiden og utsiden og ble tørket godt med (ubleket) kjøkkenpapir. Så fylte jeg dem godt opp med sitroner, persille og hakket hvitløk. Smøret og oljet rørte jeg sammen med hvitløk og persille før jeg klemte ut litt sitronsaft og hadde over litt salt og pepper. Dette gnei jeg godt inn på kylingene. - Hendene luktet kanskje hvitløk i noen dager, men det er sånn jobben blir gjort.

Greønnsakene ble skrelt, renset og vasket før jeg delte dem i passe biter og hadde dem i en stor langpanne med olje og krydder.

Til slutt gikk kyllingene inn i ovnen på 225 grader i ti min, jeg snudde dem etter fem, før jeg satte ned tempereaturen til 200grader og satte inn grønnsakene sammen med kyllingen og stekte videre i en times tid.

Vi serverte med rødvin til ved et festlig dekket bord.

- Dessert stod vi over og tok kake til kaffen istedenfor.
Kyllingen er klar for varmen.

En litt uvøren grønnsaksblanding før den går i ovnen. 

Lekker og gylden kylling.

Til fest må man ha et hyggelig bord.

Du ser rett; kaka er halvt lilla og halvt rosa - og bare ett lys, det er nok.

1 kommentar:

  1. Ah, det så deilig ut. Lager av og til nesten det sammen med litt andre ingredienser.

    SvarSlett

Jeg blir veldig glad for en kommentar, og skal prøve å svare på dem alle sammen. Kom gjerne med tips og vink eller spørsmål til innleggene.