søndag 4. september 2011

Matpakkebento

eller bentomatpakke.
Ikke et helt utkjent begrep i bloggverden, kanskje, men jeg tillater meg en kort intro: Matpakke etter det japanske bentoprinsippet (det fra sushiboksene, ja) der farge, størrelse og smak skal harmonere. - Sånn ca.
Jeg vet det finnes mer kreative bentoer der ute enn de gutta mine får, altså. Jeg har lagt meg på en rustikk-bento-linje. Det passer særdeles godt å være litt sånn bentoenes Jamie Oliver ettersom jeg hadde med meg en (nesten) naked chef da vi lagde muffins til matpakka i dag. (Truse er favorittantrekket til husets to yngste i en sensommerfuktig-varm by.)
I barnehagen er lunsjmåltidet en smør-selv-buffet med brødskiver og knekkebrød. Derfor er det litt artig å legge seg i selen for å variere både smaker og næringsstoffer resten av dagen. Matboksen skal holde til frokost og fruktmåltid.
Mandagsbentoen ser slik ut:
Vi baker VELDIG grove muffins på gefülen. De er spekket med kjerner og frø og tørka bær.

Brødrebento.

Mandler, pinjekjerner, rosiner og tranebær, to muffins, fruktspyd med kiwi og pære, en blomkålblomst, to skiver parmesan, glutenfri pasta (fordi det var tomt for fullkornspasta) med pesto og soltørka tomat og en liten skinkebit.

Det ble også til en liten lunsj til mor: salat med pasta, skinke og parmesan og to glutenfrie muffins. (Pluss en fruktstang jeg stjal fra barna...)


1 kommentar:

  1. jeg har glemt å lage matpakke i kveld --- så nå får jeg nok ikke en i morgen. *sukk*

    SvarSlett

Jeg blir veldig glad for en kommentar, og skal prøve å svare på dem alle sammen. Kom gjerne med tips og vink eller spørsmål til innleggene.