søndag 30. mai 2010

Glutenfrie, sunne muffins med hagefølelse.

Min søster har etterhvert lykkes i å overbevise meg om at en blogg uten muffins ikke er en blogg. -Jeg er usikker på om det er et sjangerkjennetegn, men etter å ha surfet rundt i bloggverden, har jeg oppdaget at muffins i hvert fall er den best representerte småkaken. Ikke så rart, for de er jo både saftige og raske å lage og smaker akkurat slik du helst vil at de skal smake i dag.
Her i huset er ikke muffinsfantasien så stor. De må være glutenfrie, så Toro har vært vår venn i nøden med glutenfrie muffinsblandinger. Den siste uken har jeg kuttet ut alt hvitt og tilsatt sukker og må derfor klare meg uten Toro.
Slike ble mine glutenfrie, sukkerfrie muffins. Ikke vær redd for å prøve, de er kjempesøte, ved hjelp av slikt man finner i hagen (og helsekosten). De er med ren havre, så de passer ikke for dem som ikke kan spise det, desverre. Kursiven gir oppskriften med gluten, og litt mer fiber.




120g glutenfrie havregryn / havrekli eller hvetekli
120 g glutenfritt mel (grovt, fint eller jyttemel etter smak)/ Fibra fullkornsmel eller hvetemel
1,5 ts bakepulver
2 spskj sukrin evt. urafinert sukker
2 ts kanel
1 ts kardemomme
1 ts tørket ingefær
1 revet eple
1 neve rosiner
2 spskj knuste linfrø
vaniljeessens om du vil
 2 romtempererte egg
2,4 dl yoghurt naturell
2 ss olje (f.eks kaldpresset raps)


Bland det tørre i en bolle, inkludert krydder og linfrø. Ha i rosiner og rør rundt, riv i eplet og rør rundt (økologisk eple kan gjerne få beholde skallet).
Bland det våte i en annen bolle.
Hell det våte over det tørre og rør sammen med slikpott. Du rører bare til du ikke ser løst mel, klumper blir bare godt.


Ha i former. Jeg brukte små, men kommer til å bruke store neste gang. Ha dem 2/3 fulle. Stek ved 180 grader i 15 minutter, eller til de er faste og gyldne. -Det er ca så lang tid det tar å rydde opp, dekke på og sette over kaffe eller te.


KOS deg og nyt!

Du kan bytte ut eple med alt som måtte vokse i hagen. For den søte tann er kanskje bær best. Tilpass krydderet etter typen bær. Til blåbær, bringebær, rips og jordbær, smaker det best med bare vanilje, synes jeg. Til squash, kan man jo prøve med litt ost eller urtekrydder osv.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg blir veldig glad for en kommentar, og skal prøve å svare på dem alle sammen. Kom gjerne med tips og vink eller spørsmål til innleggene.